8 października 2012

Ta niedoceniana integralność (i nie tylko)

W trakcie wielu projektów obserwowałem specyficzny rozdział dotyczący pojmowania różnych aspektów bezpieczeństwa: poufności, integralności i dostępności (że skoncentruję się na tych podstawowych). Potężna część osób – studentów czy klientów przede wszystkim utożsamia bezpieczeństwo z poufnością. Coś jest bezpieczne jeżeli inni tego nie znają – tak można podsumować definicję bezpieczeństwa w ich wykonaniu. Przy lekkim naprowadzeniu dość szybko udaje nam się podkreślić aspekt dostępności. Jednak osoby, które dopiero zaczynają zajmować się bezpieczeństwem często nie są w stanie podkreślić istotności „integralności” dla ich pracy czy zadań wykonywanych przez ich pracodawców.

Wczorajsze zamieszanie z Play jest świetnym przykładem na to, że integralność danych potrafi stać się niezmiernie istotną kwestią nie tylko dla IT, ale również dla przedstawicieli działów biznesowych. Nie chcę kopać leżącego (zarówno w tej kwestii jak i komunikacji kryzysowej) – inni już to zrobili, więc tylko dodam parę wniosków. Tak często niedoceniana integralność danych może spowodować wielkie straty wizerunkowe. Może też doprowadzić do bardzo poważnych problemów prawnych, gdyż zdziwiłbym się gdyby Play nie został przez przynajmniej niektórych z klientów pozwany za naruszenie tajemnicy korespondencji – MMS w końcu do takich należy. Nie jest przypadkiem, że awaria miała miejsce w niedzielę – soboty to w końcu bardzo popularny dzień na wdrażanie wszelkiego rodzaju poprawek. Niemniej dobrze przygotowana poprawka po pierwsze jest odpowiednio przetestowana na środowiskach testowych, po drugie jest odpowiednio zweryfikowana po wdrożeniu jej na środowisko testowe a po trzecie zawiera przygotowany plan czynności na wypadek niepowodzenia.

W tym przypadku nie zadziałały wszystkie z tych elementów poddając w zapytanie jakość procesu zarządzania zmianą oraz jego integrację z procesem zarządzania incydentami i dalej zarządzania kryzysowego. Play powinien teraz wyciągnąć wnioski i dokonać szybkich zmian by podkreślić swoją wiodącą rolę wśród polskich telekomów.
.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dzień dobry. Komentarze na tym forum są moderowane