6 lipca 2010

Komunikacja kluczem do skutecznego zarządzania ryzykiem

W trakcie prezentacji na dzisiejszej konferencji zajmowałem się miękkimi czynnikami a konkretnie rolą komunikacji w procesie zarządzania ryzykiem. Przypomniałem między innymi sylwetkę prof. Jamesa Reasona z Uniwersytetu w Manchesterze, który przez lata badał incydenty lotnicze i analizował możliwości ich redukcji.

Jednym z wyników prac było zwrócenie uwagi na fakt, że ludzkie błędy są w znacznej mierze konsekwencją a nie przyczyną. Czynniki organizacyjne kształtują zachowania pracowników i często to one są prawdziwą przyczyną incydentów. Dlatego głównym celem analizy incydentów powinno być zrozumienie kompletnego kontekstu błędu, nie tylko skoncentrowanie się na szukaniu winnych. Kultura sprawiedliwości ("just culture") postulowana przez prof. J. Reasona polega na dogłębnej analizie incydentów bez koncentrowania się na konkretnym pracowniku oraz wyciąganiu konsekwencji wyłącznie w stosunku do osób, które celowo zachowały się niewłaściwie oraz tych, których zachowanie cechowało się wyjątkową bezmyślnością.

Zapraszam do zapoznania się z całą prezentacją